Izglītība
1

Katru gadu novembra 2.nedēļā vairākas valstis piedalās Ziemeļvalstu literatūras nedēļas aktivitātēs, un šogad tās norisinājās 11. – 17.novembrim. (Ziemeļvalstu Literatūras nedēļa ir projekts, ko Ziemeļvalstīs administrē Biedrības Norden (Foreningen Norden Forbund), bet Latvijā - Ziemeļvalstu Ministru padomes birojs sadarbībā ar Latvijas Nacionālās bibliotēkas Bērnu Literatūras centru.)

Ziemeļvalstīs projekts norisinājās jau 27. reizi, Latvijā - 26. reizi. Nedēļas galvenais uzdevums ir Ziemeļvalstu literatūras un kultūras iepazīšana. Nedēļas laikā bibliotēkās, skolās un citviet notiek lasījumi, stāstu stāstīšana, literatūras izstādes, debates, konkursi un citi pasākumi.

Vangažu vidusskolas 6.a, 7.a, 7.b un 10.klase piedalījās šajās aktivitātēs, ko organizēja latviešu valodas skolotājas: Solvita Vencjuna, Inese Reisa un Baiba Toča.

Šogad Ziemeļvalstu Literatūras nedēļas tēma ir Brīvība Ziemeļos. Šogad lasītājiem projekts piedāvāja iepazīt islandiešu autoru grāmatas: Ranas Fligenringas grāmatu "Vulkāns" un Sjouna grāmatu Skugabaldrs. Ēnu lapsa fragmentu.

Šī ir lieliska lasītveicināšanas aktivitāte skolēniem literatūras stundās, lai kopīgi sveču gaismā ne tikai lasītu grāmatu, bet iepazītu arī citu tautu rakstniekus un viņu daiļradi. Skolēniem bija interesanti uzzināt par Ranu Fligenringu un viņas darbu “Vulkāns”, kur cilvēku tēli attēloti melnbalti, savukārt dabas ainavas košas un spilgti krāsainas, izceļot kontrastu starp cilvēkiem un dabu. Lasot tekstu, bija jūtami autores humora elementi, kas piešķīra tekstam īpašu gaisotni.

Lai skolēni piedalītos Rītausmas nodarbībā, pirms tam notika dažādi sagatavošanās darbi: ģeogrāfijā strādāja kopā ar skolotāju Alīnu Gusevu, lai iepazītu Islandes valsti: klimats, pilsētas, daba, augi, savukārt datorikas stundā kopā ar skolotāju Veroniku Giberti veidoja prezentāciju par šo valsti, ko mutiski prezentēja un stāstīja citiem klasesbiedriem. Literatūras stundā pirms teksta lasīšanas skolēni veica dažādas aktivitātes: sasveicināšanās Ziemeļvalstu valodās, pārbaudīja savas zināšanas digitālā spēlē par Islandi, atšifrēja autorus un literāros tēlus, skaidroja vārdus ar elektronisko vārdnīcu tezaurs.lv. Pēc teksta lasīšanas piedalījās diskusijā, kur skolēni dalījās savās pārdomās, uzdeva jautājumus un salīdzināja savu izpratni par tekstā lasīto.

Literatūras stundas ir ideāla platforma mūsdienās, lai attīstītu ne tikai lasītprasmi, bet arī domāšanu, iztēli un emocijas. Ar radošiem un dažādiem paņēmieniem skolotāji var palīdzēt skolēniem iemīlēt lasīšanu, kā arī uzlabot viņu valodas prasmes un literāro izpratni. Novēlu atrast ikvienam grāmatu, kas uzrunā tieši jūs, un saprast, ka lasīšana nav tikai prasme, bet arī burvīgs piedzīvojums, kas atver prātu un sirdi jaunām iespējām. Katrs solis lasīšanas pasaulē ir vērtīgs, un katra grāmata ir jauna durvju atslēga uz pasauli, kuru varat iepazīt.