Izglītība Projekti
1

Šā gada martā septiņi Ropažu vidusskolas skolotāji devās uz Stambulu, pilsētu Turcijā, lai mācītos un piedzīvotu kultūru Eiropas Savienības Erasmus+ programmas Pamatdarbības Nr. 1 (KA 1) skolu sektora projekta „Radoši klikšķi inovatīvām klases aktivitātēm” (Nr. 2024-1-LV01-KA122-SCH-000210094) ietvaros.  

Mācību laikā (to nodrošināja mācību centrs “Phoenix Training Center”) skolotājiem no Latvijas, Itālijas, Rumānijas, Bulgārijas bija iespēja uzzināt vairāk par mūsdienu skolēnu uztveres īpatnībām, cilvēka atmiņas darbības principiem, ko vajadzētu zināt jebkuram skolotājam, piemēram, par kognitīvās slodzes teoriju, duālā koda teoriju.

Mācību procesu skolotāji var organizēt atbilstoši skolēnu vajadzībām, tas ir, var padarīt to efektīvāku un uztveramāku, izmantojot dažādus digitālos rīkus. Mācību kursa laikā skolotājiem bija iespēja izmēģināt plašu klāstu lietotņu, piemēram, Padlet, Kahoot, Wordwall, Quizizz, Mentimeter, Genially, Nearpod, Renderforest, Edpuzzle un citas. Pasniedzējam par pārsteigumu visi klātesošie skolotāji ikdienā izmanto lietotni Canva, tādēļ tās vietā programmā tika iekļautas citas mazāk zināmas lietotnes kā Vista Create. Visi skolotāji kā ļoti interesantu atzina lietotni Bouncyballs, kas atspoguļo klasē esošo trokšņu līmeni neierastā veidā. Lai noderīgo informāciju par lietotnēm un to izmantošanas iespējām uzzinātu arī citi skolotāji Ropažu vidusskolā, mācību gada noslēgumā ir ieplānotas apmācības.

Laika apstākļi mūs tik ļoti nelutināja, taču pilsētas un kultūras iepazīšana līdzās intensīvajām mācībām notika katru dienu. Projekta laiks sakrita ar musulmaņiem tik svarīgo ramadānu jeb svēto gavēņa mēnesi, rīta agrumā un arī noteiktās dienas stundās bija iespēja dzirdēt mošeju skaļruņos raidītos aicinājumus lūgšanām. Gavēņa laikā, kad ir dienas gaisma, ticīgie nedrīkst ne ēst, ne dzert, ik dienas jālūdzas piecas reizes, noteikti jāziedo labdarībai. Ramadāna ierobežojumi gan nekādā veidā neietekmēja tūristus, jo kafejnīcas un ēstuves darbojās visu dienu, tirdzniecība gan veikalos, gan uz ielas notika tāpat.

Mošejas Stambulā ir ne tikai lieliskas arhitektūras liecības, bet arī joprojām dzīvas kulta vietas - daļa no tām noteiktos laikos ir pieejamas tūristiem (sievietēm obligāti jālieto galvassegu), taču ikdienā tās tiek izmantotas kā lūgšanu vietas. Mums bija iespēja apmeklēt Zilo mošeju, kas pazīstama arī kā Sultāna Ahmeda mošeja, un Suleimana mošeju.

Interesants apskates objekts ir Bazilikas cisterna - 6. gadsimtā uzcelta Konstantinopoles (mūsdienu Stambulas) ūdensapgādes tvertne. Tā atrodas pazemē - tās tilpums ir 80 000 m³ (šāds daudzums ūdens bija pietiekams tikai vienai dienai!). Lielākā daļa no 336 kolonnām, kas balsta tvertnes griestus, ņemtas no seniem tempļiem, tāpēc atšķiras pēc materiāla un izskata. Interesants šķita fakts, ka šajā vietā filmētas tādas filmas kā “Odisejs”, “Džeimss Bonds” un “Inferno”.

Kā saka pieredzējuši ceļotāji - tirgus ir vieta, kas noteikti ir jāredz katrā valstī, tādēļ devāmies uz Stambulas tirgu, kas ir viens no lielākajiem apjumtajiem tirgiem pasaulē. Šeit viegli apmaldīties ­­- vairāk kā 6000 veikaliņu ir izkārtoti 58 ielās. 

Lai arī mums, Latvijā šķiet, ka vēl tik maz darām, lai aizsargātu vidi un saglabātu to nākamajām paaudzēm, Turcijā atskārtām, ka mūsu devums ir būtisks - ārkārtīgi lielais plastmasas patēriņš (vienreizējās ūdens glāzītes, salmiņi u. c.), un atkritumu nešķirošana Stambulā pārsteidza katru.

Skolotāji priecājās par redzēto un piedzīvoto, ar atzinību novērtēja apgūto, jo ir radušās jaunas idejas, kā ikdienas mācību procesu pilnveidot un padarīt aizraujošāku mūsdienu prasīgajam skolēnam.

1