Izglītība Kultūra
1

27.oktobrī Ropažu novada kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību jomas skolotāji tika aicināti uz Garkalnes skolu, kur bija iespēja piedalīties Daces Liepas vadītajā meistarklasē “Animācijas integrēšana kultūras un mākslas priekšmetos”. Dace Liepa ir profesionāla režisore un animatore, kas piedalījusies gan animācijas filmu tapšanā (“Saule brauca debesīs”, “Kaķīša dzirnavas”, “Neparastie rīdzinieki” u. c.), gan mācību materiālu veidošanā, gan reklāmu vizualizēšanā un strādā arī par interešu izglītības skolotāju.

Tā kā šobrīd kompetenču pieejā balstītajā mācību saturā ļoti būtiska ir starppriekšmetu saikne un “animācija”, kā teica D. Liepa, “nepazīst robežas, tālab šīs robežas pielīdzināmas fantāzijas robežām”, vizuālās mākslas, mūzikas, literatūras un teātra mākslas skolotāju meistarklasei tika izvēlēta tieši šī tēma.

Veidojot animāciju, skolēni atraisa iztēli, bagātina savu izpratni par mākslu, dzeju, kultūrvēsturi, pilnveido sadarbības prasmes, mācās ieklausīties atšķirīgos viedokļos un pieņemt lēmumu un pilnveido digitālās prasmes, kā arī iepazīstas ar dažādu profesiju pārstāvju darāmo. Nav noslēpums, ka animācijas tapšanā iesaistīta daudzpusīga komanda – scenārija autors, režisors, tēlu un fonu mākslinieks, animators, aktieris, operators, gaismotājs, rekvizītu meistars –, un tās veidošana ir lielisks kultūras un mākslas priekšmetu sadarbības modelis.

Tā kā vislabāk iemācīties var, tikai darot, tad mēs, meistarklases dalībnieces no Garkalnes MVP, Vangažu vidusskolas, Stopiņu pamatskolas un Ropažu vidusskolas, pēc ļoti interesanta vēsturiski-praktiska animācijas apskata bijām gatavas sava mākslas darba radīšanai. Mēs izvēlējāmies radīt animāciju mūsu skolas skolotājas Ilzes Rižes dziesmiņai “Lietutiņš”. Noklausījušās D. Liepas ieteikumus, sadalījāmies grupās un ķērāmies pie darba. Vispirms strādājām ar tekstu, jo teksta izpratne, interpretācija ir pamats jebkuram radošajam darbam, un tikai tad var ķerties pie vizualizācijas. Ja kādam, kurš neprot zīmēt, šķiet, ka viņam tālāk vairs nav ko darīt, tad viņš maldās, jo darbu ir daudz: griezt, līmēt, krāsot, izteikt idejas, sagatavot aparatūru, mainīt fonus. Beigās izrādījās, ka, azartiski iesaistoties šajā procesā, arī tie, kas nekad neko nebija zīmējuši, tomēr uzzīmēja kādu detaļu, un par to – dubultprieks! Filmas tapšanas process bija ļoti aizraujošs. No ideju izteikšanas līdz praktiskai papīra, krāsas, tehnikas izvēlei. Un tad vēl tā nogurdinošā, brīžiem apnicīgā fotografēšana: kadrs pēc kadra. Tas prasīja lielu pacietību, bet lieliskā sadarbībā un pozitīvā gaisotnē laiks aizritēja nemanot. Daces Liepas uzmundrinātas un viņas asistentes Maijas Ozolas atbalstītas, mēs soli pa solim tuvojāmies darba nobeigumam. Un darbs izdevās! Dažai tā bija pirmā pieredze, dažai zināšanu nostiprināšana, bet atzinums viennozīmīgs – ļoti vērtīga pieredze profesionāla un aizrautīga pasniedzēja vadībā! (Par dalību meistarklasē tika izsniegti arī apliecinājuma raksti.) Mēs radījām novada skolotāju kopdarbu, un tas būs arī labs paraugs bērniem sadarbības veidošanā.

Paldies Dacei Liepai par dalīšanos pieredzē, vērtīgajām zināšanām un prasmēm, kā arī lieliskas atmosfēras radīšanu visā mācību procesā!

Paldies Artai Lēnertei – Ropažu novada galvenajai speciālistei vispārējās izglītības jautājumos – par atbalstu meistarklases organizēšanā!

Uz tikšanos nākamajos pasākumos!