Bibliotēkas
Droša interneta diena Vangažu bibliotēkā

11. februārī jau 22. reizi visā pasaulē tika atzīmēta Vispasaules Drošāka interneta diena (#DID2025 #SID2025), un arī Latvija aktīvi piedalās ar dažādiem pasākumiem visa februāra garumā.  Vangažu pilsētas bibliotēka nebija izņēmums – paralēli tematiskām literatūras izstādēm un  QR kodu izaicinājumam "Labākais padoms drošībai internetā", norisinājās divas aizraujošas un izglītojošas nodarbības par digitālo drošību.

Droša interneta diena Vangažu bibliotēkā

3.a klase – eksperti digitālajā drošībā!

10. februārī kopā ar Vangažu vidusskolas 3.a klases skolēniem devāmies izzinošā piedzīvojumā - nodarbībā "Mans digitālais nospiedums. Kas ir digitālā pēda?". Bērni ne tikai uzzināja, kas ir digitālā pēda un kā tā veidojas, bet arī aktīvi piedalījās diskusijās, analizējot ikdienas darbības internetā – no ziņu sūtīšanas un bilžu publicēšanas līdz spēļu kontu izveidei.

Īpašu aizrautību radīja interaktīvā spēle "Droši! Vai tomēr nē?", kurā skolēni izvērtēja dažādas situācijas un noteica, kuras darbības internetā ir drošas un kuras var radīt riskus. Diskusijās tika meklēti gudri risinājumi, kā pasargāt savu digitālo pēdu – no privātuma iestatījumu pārbaudes līdz atbildīgai satura publicēšanai un drošai saziņai tiešsaistē.

Nodarbības noslēgumā skolēni pārbaudīja savas zināšanas, aizpildot tiešsaistes testu. Par aktīvu līdzdalību un lielisko sniegumu visi dalībnieki saņēma diplomus un Drošā interneta dienas 2025 "EKSPERTS" nozīmītes – pierādījumu tam, ka viņi kļuvuši par īstiem digitālās drošības zinātājiem!

Liels paldies skolotājai Leldei Naglei un 3.a klases gudrajiem un zinātkārajiem skolēniem par aktīvu iesaisti un vēlmi kļūt par drošākiem interneta lietotājiem! 

Droša interneta diena Vangažu bibliotēkā
Droša interneta diena Vangažu bibliotēkā

17. februārī Vangažu vidusskolas 9.a klase piedalījās aizraujošā MAKE IT CLEAR mācību modulī "Dalies ar informāciju atbildīgi", kas paredzēts jauniešiem vecumā no 14 līdz 17 gadiem, lai veicinātu izpratni par atbildīgu informācijas apmaiņu digitālajā vidē.

Nodarbība sākās ar svarīgāko jēdzienu un faktu pārskatīšanu, lai aktualizētu tēmas nozīmīgumu. Tika apspriesti tādi termini kā personas dati, sensitīvie dati, kriminālatbildība, sekstings, šantāza un Vispārējā datu aizsardzības regula 2016/679.

Lai rosinātu skolēnus dalīties ar savām zināšanām un pieredzi, pārrunājām tēmai aktuālas tēzes. Veicām situācijas analīzi: skolēni izvēlējās vienu no trim komentāriem par konkrētu apgalvojumu, katram no tiem novedot pie atšķirīga scenārija. Šoreiz tika aplūkota piecpadsmitgadīgā Aigara neveiksmīgā pieredze, nepārdomāti daloties ar sensitīviem datiem, kas noveda pie šantāžas. Pateicoties 9.a klases skolēnu apķērīgumam un zināšanām,  Aigars izprata problēmas būtību, izvēlējās optimālāko risinājumu un īstenoja to visefektīvākajā veidā, tādējādi atbrīvojoties no liekām grūtībām neietekmējot savas nākotnes perspektīvas.

Pēc situācijas izpētes skolēni veica faktoru vērtēšanu, sarindojot desmit faktorus pēc to nozīmīguma konkrētajā situācijā. Lai nostiprinātu izpratni, tika izspēlēta jēdzienu spēle ar desmit nozīmīgiem terminiem. Nodarbības noslēgumā skolēni no teikumu daļām izveidoja astoņus pilnīgus teikumus, viens no tiem Pirms dalies ar sensitīviem datiem / padomā, kas notiks, ja tie kļūs publiski pieejami!

Kā papildinājumu, skolēni saņēma QR kodu izaicinājumu "Labākais padoms drošībai internetā", lai turpinātu mācīšanos arī ārpus klases.

Pateicamies skolotājai Baibai Točai un 9.a klases apķērīgajiem un gudrajiem jauniešiem par aktīvu līdzdalību un vēlmi padziļināt zināšanas digitālās drošības jomā.