Izglītība

Berģu Mūzikas un mākslas pamatskolas skolēni un pedagogi jau septīto gadu piedalās starptautiskā projektā „Baltu literatūras nedēļa“, turklāt šajā gadā ir vislielākais dalībnieku skats – 223 skolēni,13 pedagogi un skolas bibliotekāre.

Projektā dalību jau pirmajās septembra dienās sāka 8.a klases skolēni, kas apmeklēja Ojāra Vācieša memoriālo muzeju Rīgā, lai labāk iepazītu dzejnieka dzīvesvietu daiļradi, lai par to pastāstītu 20.oktobrī sadraudzības skolas jauniešiem no Lietuvas (Garliavos Adomo Mitkaus pagrindinė mokykla). Mūsu skolēni lietuviešus ne tikai iepazīstināja ar dzejnieka dzīvesvietu un tā ietekmi uz daiļdarbiem, bet arī izteiksmīgi deklamēja dzejoli „Gauja“, kam jaunieši literatūras stundās izveidoja kolāžas. Teātra mākslā izspēlēja dzejnieka dzejoļu etīdes, bet mūzikā skolēni apguva dziesmu ar O.Vācieša vārdiem. Lai projekts izdotos, iesaistījās 5 mācību priekšmetu skolotāji – Ieva Križevica (literatūra), Baiba Hartmane (datorika), Gunta Pikša (angļu valoda), Lolita Misāne (mūzikas), Reinis Vējiņš (teātra māksla) –, kā arī klases audzinātāja Anete Vanaga. Tā kā 8.a klases skolēni draudzējas ar sadraudzības skolas 8.c klases jauniešiem, latviešu valodas stundās (sk.Ieva Križevica) gatavoja apsveikumu sadraudzības skolai Lietuvā skolas 70 gadu jubilejā.

7.b un 8.a klases skolēni vēstures (sk.Aldis Brediks) un vizuālās mākslas (sk.Ieva Vahtere) stundās atkārtoja tēmu par Saules kauju un krusta kariem, kā arī vizualizēja kaujas ainas.

Lai palīdzētu uzlabot skolēnu pašvadītas mācīšanās prasmes, kā arī mazinātu spriedzi un apjukumu krīzes situācijās, Berģu Mūzikas un mākslas pamatskolā 29.septembrī bija attālinātā mācību diena, kad 5.a, 5.b, 5.c klases 70 skolēnu piedalījās projektā "Baltu literatūras nedēļa", gatavojot lietuviešu tradicionālos un mūsdienu ēdienus. Skolēni pirms attālinātās dienas latviešu valodas stundās iepazinās ar lietuviešu valodas alfabētu, iemācījās sasveicināties, kā arī izvēlējās vienu no 15 piedāvātajām receptēm lietuviešu valodā, kas bija jāiztulko latviski, lai varētu pagatavot izvēlēto ēdienu. Tulkošanā izmantoja dažādas platformas, kā arī vārdnīcas, jo ne vienmēr ātrie tulkošanas rīki pareizi iztulkoja, piem., skolēniem bija jautri izlasīt nepareizo tulkojumu "cukuru ieberzt olās", tāpēc nācās meklēt tulkojumu vārdnīcā. Skolēni ēdienu gatavoja mājās, filmēja runu, kurā pastāstīja, ko gatavoja, kā izdevās, ko uzlabotu, kā ģimenei garšoja lietuviešu ēdiens, turklāt kāds skolēns mēģināja lietuviešu ēdienu pagatavot Spānijā. Lai šādu projektu realizētu, bija iesaistīti 3 mācību priekšmetu skolotāji: latviešu valoda (sk.Ieva Križevica), mājturība un tehnoloģijas (sk.Dace Ruskule un sk. Zane Dapševiča), datorika (sk.Putniņa). Paldies vecākiem par atsaucību, atbalstu! Paldies visiem 5.klašus skolēniem par interesi lietuviešu valodas salīdzināšanā ar latviešu valodu, kā arī atraktivitāti un vēmi paplašināt savu ēdienkarti ar lietuviešu ēdieniem! Paldies Ievai Valutkevičienie par palīdzību recepšu atlasē!

7.a klases skolēni literatūras stundā (sk.Jānis Garolis) veica grupu darbu, kur uzdevums bija lasīt lietuviešu autoru dzejoļus — Vlads Brazjūns “baltu valodas”, Vītauts Dekšnis “Rīga”, Antans A. Jonīns “Lietus”, Salomeja Nēre “Cerība”, Biruta Jonuškaite (dzejoļi, kuriem nosaukuma nebija). Pēc izlasīšanas grupa dzejolī meklēja tēlainās izteiksmes līdzekļus, analizēja atskaņas, noteica galveno domu un secināja, kas šajā dzejolī atšķiras no iepriekš dzīvē lasītajiem dzejoļiem.

8.b klase skolēni literatūras stundā (sk.Jānis Garolis) veica grupu darbu, kur uzdevums bija lasīt lietuviešu autoru Antana Venclovas un Mairoņa (īstajā vārdā Jons Mačulis) dzejoļus — izrakstīt tēlainās izteiksmes līdzekļus, saskatīt atskaņas, raksturot dzejoļa noskaņu, kā arī aprakstīt liriskā “es” pārdzīvojumus un vērtības. Skolēni lasīja tekstu lietuviešu valodā un salīdzināja ar tā tulkojumu latviešu valodā — saskatīja, kuri vārdi abās baltu valodās ir līdzīgi, salīdzināja kopīgos un atšķirīgos latviešu un lietuviešu personvārdus, saskatīja atšķirības abu valodu garuma un mīkstinājuma zīmēs, kā arī centās secināt, kādēļ abas valodas ir tik līdzīgas.

4.a klase, piedaloties projektā "Baltu literatūras nedēļa", iepazinās ar L.Žutautes grāmatu „Ferdinands un Pū“. Šī grāmata lika bērniem aizdomāties, cik svarīgi pirms mājdzīvnieka paņemšanas iepazīties ar tā ikdienas paradumiem un dzīvnieka kopšanas noteikumiem. Tāpēc klase kopīgi sastādīja noteikumus, kas jāievēro pirms mājās paņem dzīvnieku. Aicinām arī jūs būt atbildīgiem un mīlēt mūsu mazos draugus ne tikai to pirmajos dzīves mēnešos, bet visu mūžu!