24. oktobrī, Rudens skolēnu brīvlaikā, Ropažu novada izglītības iestāžu, bibliotēku un dienas, radošās attīstības, multifunkcionālo centru darbinieki pulcējās Kultūras centrā "Berģi" uz konferenci iekļaujošas izglītības realizēšanā "Vārdam ir spēks". Dalībai pasākumā bija pieteikušies ap 60 klausītāju. Domes priekšsēdētaja Vita Paulāne uzrunā atzīmēja konferences temata nozīmīgumu izglītības procesa veidošanā, jo "Vārds spēj gan celt, gan graut." Šogad konferenci caurvija skolotājas un rakstnieces Māras Ozolas grāmatas "Īsā pamācība lasīšanā" citāti.
Pasākumu atklāja Latvijas Universitātes Eksakto zinātņu un tehnoloģiju fakultātes Uztveres un kognitīvo sistēmu laboratorijas vadītājs, vadošais pētnieks, profesors Jurģis Šķilters ar lekciju "Digitālas vides ietekme uz uztveres procesiem".
Balstoties aktuālākajos pētījumu rezultātos, tika skatīti tādi jautājumi kā digitālās vides un mākslīgā intelekta ietekme uz mācību procesu; kā lasīšana un rakstīšana digitālā un analogā formā ietekmē apstrādāto informācijas kvalitāti; vizuāli telpisko prasmju nozīme satura apguvē.
"Vislielākais izaicinājums mūsdienu izglītībā ir nevis mākslīgo intelekta rīku integrēšanā mācību programmā, bet formāta pielāgošana izglītības saturam," sacīja Jurģis Šķilters.
2. sesijā lektore Aiga Veckalne, valodniece, vienkāršas un iekļaujošas valodas eksperte ar lekciju "Iekļaujoša valoda: kā ar valodu neizstumt?" dalījās, kuri valodas lietošanas paradumi palīdz veidot iekļaujošu un pieņemošu mācību vidi visiem skolēniem; valodas lietošanas paradumi, kas veicina iekļaušanu, ietver apzinātus centienus atzīt un atbalstīt visu skolēnu identitāti un dažādību.
Lekcijā tika izcelta informācijas piekļūstamības nozīme un iekļaujošas valodas mainība līdz ar pasaules notikumiem.
"Iekļaujoša valoda ne vienmēr ir tikai par to, ko mēs pasakām, bet arī ko nepasakām, jo dažkārt klusums dziedē," Aiga Veckalne.
Konferenci noslēdza Izglītības zinātņu mg., LU doktora studiju absolvente, sertificēta transpersonālās psihoterapijas specialiste, pašizziņas un pedagogu darbības pilnveides metožu autore Ilga Kušnere ar lekciju "Radošā lasīšana - atbalsts personības izaugsme, motivācija lasīšanai". Sesijas vadmotīvs - Skolotāja un skolēna sadarbības iespējas mijiedarbībā ar grāmatas tekstu - Kad? Kur? Ka? Kāpēc izdarīt?
Paldies dalībniekiem par iesaistīšanos diskusijās un Izglītības, jaunatnes lietu, kultūras un sporta departamentam par konferences organizēšanu.