Brīvpusdienu nodrošināšanu 1.-4. klašu skolēniem turpmāk plāno uzticēt pašvaldībām

12.09.2019
Brīvpusdienu nodrošināšanu 1.-4. klašu skolēniem turpmāk plāno uzticēt pašvaldībām
Turpinot darbu pie nākamā gada budžeta un vidēja termiņa budžeta prioritāšu izvirzīšanas, Izglītības un zinātnes ministrija rosinājusi tai neraksturīgo funkciju – dotāciju brīvpusdienu nodrošināšanai – nodot pašvaldībām. Tādējādi brīvpusdienu nodrošināšanai paredzēto finansējumu gandrīz 20 miljonu apjomā 2020.gadā un turpmāk ik gadu varētu novirzīt IZM prioritāro pasākumu īstenošanai, tajā skaitā pedagogu algām. Par šo jautājumu ministrija turpinās konsultācijas ar pašvaldībām un sociālajiem par

Šobrīd IZM nodrošina valsts budžeta līdzekļus 1.,2.,3. un 4.klašu skolēnu ēdināšanai neatkarīgi no izglītības iestādes dibinātāja statusa. Pašvaldības atbilstoši iespējām un nepieciešamībai no saviem līdzekļiem nodrošina brīvpusdienas arī citu klašu bērniem, tādējādi brīvpusdienu jautājuma īstenošanā valsts un pašvaldības jau šobrīd piedalās katra ar savu līdzfinansējuma daļu. Valsts budžeta finansējums brīvpusdienu nodrošināšanai 2019. gadam ir 19 001 416 eiro, vienam bērnam dienā atvēlot 1,42 eiro.

Lai gan IZM primārā funkcija ir izglītība, ministrija ir nodrošinājusi, ka pakāpeniski tiek palielināts brīvpusdienu saņēmēju loks un valsts piešķirtā finansējuma apjoms. Tā, no 2008.gada 1.septembra līdz 2014.gada 31.augustam valsts budžeta līdzekļi brīvpusdienām vienam bērnam (1.-3.klase) dienā bija 1,14 eiro, bet no 2014.gada 1.septembra finansējums tika palielināts līdz 1,42 eiro. Risinot jautājumu par nepieciešamību piešķirt brīvpusdienas arī 4.klašu skolēniem, ministrijai izdevās panākt papildu finansējuma piešķiršanu, lai 4.klases skolēni brīvpusdienas saņemtu jau no 2015.gada 1.septembra.

Ministru kabinets jau 2016.gada gada 31.maijā uzdeva ministrijai līdz 2016.gada 1.jūlijam sagatavot un iesniegt izskatīšanai valdībā priekšlikumus par tai neraksturīgo funkciju – dotāciju brīvpusdienu nodrošināšanai 1., 2., 3. un 4.klases bērniem – nodošanu pašvaldībām vai citai ministrijai. Izvērtējot esošo situāciju, IZM norādīja, ka brīvpusdienu nodrošināšanas funkcija nav saistīta ar IZM mērķu un rezultātu sasniegšanu, tāpēc šī funkcija nododama pašvaldībām vai citam resoram. Taču, tā kā šajā jautājumā netika panākta vienošanās ar Latvijas Pašvaldību savienību, valdības dotais uzdevums ministrijai tika atzīts par aktualitāti zaudējušu.

Kā liecina ministrijas veiktā pašvaldību aptauja 2018.gada sākumā, daudzas pašvaldības no saviem līdzekļiem nodrošina brīvpusdienas arī visu pārējo klašu skolēniem: 74% pašvaldību nodrošina brīvpusdienas 5.klasēm, 71% pašvaldību - 6.klasēm, 63% pašvaldību - 7.klasēm, 58% pašvaldību - 8.klasēm, 58% pašvaldību - 9.klasēm, bet 35% pašvaldību – no 10.klases līdz 12.klasei.

2019.gada 20.augustā valdība izskatīja Finanšu ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu "Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2020., 2021. un 2022.gadam" un likumprojekta "Par valsts budžetu 2020.gadam" izstrādes procesā". Izglītības un zinātnes ministrijai ir dots uzdevums sagatavot grozījumus Bērnu tiesību aizsardzības likumā, izslēdzot valsts līdzdalību brīvpusdienu nodrošināšanā 1.-4.klases skolēniem no 2020.gada 1.janvāra un paredzēt, ka turpmāk brīvpusdienas nodrošina pašvaldības savu budžetu ietvaros vismaz pašreizējā līmenī. 

Pārpublicēts no

Izglītības un zinātnes ministrijas mājas lapas

www.izm.gov.lv

Datora versija